BLOG INI

Blog ini khas satu kenangan orang lama seperti saya.

Banyak dialek Padang Terap yang saya kekalkan. Kalau tidak berapa jelas, mohon dimaafi.

Blog ini sekadar untuk suka-suka merakam suatu yang terlalu usang untuk diingat, sebelum saya 'padam'.



Monday, September 5, 2011

LAGU UNTUK SEORANG IBU - KEMBARA 1981

Lagu ini membawa mesej yang sama, pesanan seorang anak kepada ibunya yang kehilangan suami tempat bergantung. Namun sentuhan M Nasir nampak lebih berbentuk patriotis dan nilai cinta keinsanan yang tinggi.


Ibuku mengapa engkau menangis
apakah yang kurang
walaupun ayah telah tiada
itu tak bermakna
akhirnya hidup kita

Ibuku tenangkanlah hatimu
kerana suria kan pasti menjelma
usia mudaku tak menghalang diriku
untuk membela dirimu

Ayahku walaupun engkau gugur
kerna pertiwi
namun jasamu kukenang selalu
ku mahkotakan ke puncak cemara
nanti bila aku sudah dewasa
inginku menjadi pemimpin negara
akan ku bela nasib kita
itulah sumpah anakmu

Dari itu hentikan tangisan
pandanglah masa depan
betapa aku cinta padamu
pelukanmu menguatkan semangatku
duhai ibuku
dengarkanlah lagu untukmu.

No comments:

Post a Comment