BLOG INI

Blog ini khas satu kenangan orang lama seperti saya.

Banyak dialek Padang Terap yang saya kekalkan. Kalau tidak berapa jelas, mohon dimaafi.

Blog ini sekadar untuk suka-suka merakam suatu yang terlalu usang untuk diingat, sebelum saya 'padam'.



Tuesday, November 2, 2010

DIALEK PADANG TERAP 4 - UNIK

Dialek Padang Terap
Dialek Padang Terap lebih hampir dengan dialek Kelantan dan Pattani (SelatanThailand). Ia berbeza dengan dialek Pulau Pinang atau umumnya dialek Kedah yang dikenali umum sebagai dialek utara. Dipercayai dialek Padang Terap berasal dari Pattani oleh migrasi awal sekitar 400 tahun lalu.
Dialek Padang Terap digunakan meluas di kawasan Padang Terap, Pedu, Naka dan beberapa kawasan di daerah Baling (Malau, Kuala Ketil), daerah Sik dan kelompok perkampungan di daerah Kulim(Mahang dan Serdang). Malah di kawasan terpencil daerah Gerik, Perak didapati menggunakan dialek yang sama (Mustofa, 29 September 2007)
Bahasa mahupun dialek akan terhapus setelah generasi baru meninggalkan lidah pertuturan tradisi mereka. Bahasa Jawa yang dahulunya menjadi linggua-franca di Nusantara semakin mengecil ditenggelami bahasa Melayu setelah Islam bertapak di daerah ini. Hingga kini, tidak ramai lagi kalangan generasi muda menutur bahasa Jawa walaupun berketurunan Jawa baik di Johor, Perak dan Selangor.
Dialek dan mahupun bahasa sepatutnya menjadi warisan yang dipertahankan oleh kalangan penuturnya. Mengabaikan penggunaan bahasa percakapan seperti ini akan menghakis sebahagian nilai budaya dalam bangsa Melayu yang bertamadun. Dialek Padang Terap makin terhakis dan dengan sendirinya terpupus apabila semakin ramai yang tidak menuturnya. Oleh itu, rakaman seperti ini penting diketengahkan sebagai menghargai sebahagian daripada budaya Melayu dan Islam yang dipakai sekian lama.

No comments:

Post a Comment