BLOG INI

Blog ini khas satu kenangan orang lama seperti saya.

Banyak dialek Padang Terap yang saya kekalkan. Kalau tidak berapa jelas, mohon dimaafi.

Blog ini sekadar untuk suka-suka merakam suatu yang terlalu usang untuk diingat, sebelum saya 'padam'.



Tuesday, November 2, 2010

KAMUS KECIL DIALEK PADANG TERAP - A

Kamus Kecil Dialek Padang Terap

A 1. air, ayaع : a telaga ni sejok (air perigi ini sejuk). 2. banjir, bah: Ghumah tok wan masuk a dak? (Rumah tok wan kena banjir tak?)
A sejok air biasa (sama ada dimasak atau tidak), a sejok bukan bermaksud air yang disejukkan, bukan juga ais. Amek a sejok beghi tok wan mu ni. (Ambilkan air berikan kepada tok wan kamu ini).

Acar 1. Acar, jeruk buah-buahan yang dimasak. Acar limo ni sedap nak buat buka posa. (Acar limau ini sedap hendak dibuat berbuka puasa). 2. Acar, lumpur tanah di bawah saluran rumah.

Aih ais. Mitak aih katok sekupang. (Minta ais katok – ais sirap/ ais manis – sepuluh sen).

Ama aku, saya. Ama tak ghok nak jalan dah (Aku tak berdaya lagi hendak berjalan)

Amoo amboi: amoo mak pane sungguh anek Tok Yah Kob tu (Amboi mak! Pandai sungguh anak Tok Ayah Kob itu)

Amek ambil, mengambil: Mu jangan amek hati la denge Pak Su mu. (Kamu jangan ambil hati dengan Pak Su kamu itu)

Anêk anak, anak manusia, binatang mahupun tumbuhan: anêk pokok ghemia ni kena semei molek-molek baghu boleh tumuh. (Anak pokok ghemia -buah kundang- ini kena semai elok-elok baru boleh tumbuh)

Ansa angsa. Itik ansa tekok panyang. (Itik angsa tengkoknya panjang)

Atah antah. Atah beghas kene pilih, buang. Baghu mudah nak makan. Antah beras kena dipilih dan dibuang, baru mudah hendak dimakan.

Awe awal. Awe mu sape pagi ni. (Awal kamu sampai pagi ini)

Ayan ayam. Ayan jatan bekokok atas pagar (Ayam jantan berkokok di atas pagar).

No comments:

Post a Comment